Alla inlägg den 13 juni 2014

Av julia johansson - 13 juni 2014 17:06

Hej och hallå, Jajag heter julia och älskar att baka. idag har jag bakat en slags kaka som många säkert vet om. men det är små chokladkakor. utseendet är dess lika men smaken... mums tycker jag, min familj och mina Vänner. Jag kallar dom för "Chokladskakskex." eller jullans kakor. 

det här är vad ni behöver:


4 Dl vetemjöl

2Dl strösocker

5,5 Msk kakao

1 Msk vaniljsocker

1 Tsk balpulver

200g smör/margarin  

1st ägg.


                                                                                 Gör så här:

sätt ungnen på 200 grader. blanda alla torra indigrienser i en bunke. Tärna smöret och tillsätt ägget.  Arbeta ihop allt till en smidig deg. Knåda degen lätt på bakbordet. (det funkar med skärbräda eller vanlig köksbänk till detta också.) Dela degen i 5 delar och rulla ut dom i fingertjoka längder. När du ärklar med det så kan du ta en plåt med bakplåtspapper och lägga längderna på. Platta till dom med handflatan. Pensla på uppvispat ägg och strö över lite pärlsocker. Ställ in längderna i ungnen i ca 15 min och låt bomstelna till i 5 min. sedan är dom klara för att skärasupp och läggaspå bakfatet.                                              gott gott!!  

Presentation


ja det här måste ni bara se!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards