Alla inlägg den 14 juni 2014

Av julia johansson - 14 juni 2014 21:38

Ja nu ska jag skriva om vad jag har gjort idag. Som ni kanske såg tidigare såhar jag ju bakat cheesecake men jag har också hjälpt min pappa med att lassa balar till hans stutar (stutar är kastrerade tjurar) det var ganska kul tills det blev för varmt i traktorn så man svettades till döds! När vi var klara med det så cyklade jag hem dåjag vfick se min kanin som hade rymt! så då jagade jag och min storasyster runnt henne i 1timme och 45minuter! Så när vi änterligen fick tag på henne så gick jag in ocg bakade. ja sen har jag väl bara handlat och kollat på film sen dess. och bloggar så klart!

Av julia johansson - 14 juni 2014 19:04

Ja idag har det varigt en blåsig dag men solen har lyst på och jag har bakat en  halloncheesecake. Den blev underbar!

Den är ganska klurig men här är ingridienserna:


Botten: 15 digestivekex 100g smör.


Botten: Hacka kexen till småsmulor sedan smälter du smöret. Blanda ihop det smälta smöret och kexsmulorna i en bunke. 

Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en form botten som är 24 cm i diameter med löstagbar och tryck ut kexsmulorna.

 

Fyllning:

5 ägg
1 1/2 dl strösocker
150 g philadelphiaost
1 lime,rivet skal+ 2 msk pressad limesaft
2 tsk vaniljsocker
250 g hallon
2 dl vispgrädde
 
Fyllning: Dela äggen i gulor och vitor och lägg vitorna i en ren skål. Lägg äggulorna i en kastrull med socker och ost. Sjud försiktigt under omrörning tills krämen tjocknar. Kyl i kallt vattenbad. Äggvitorna ska vispas till hårt skum och vispgrädden ska också vispas men för sig själv! 
Tillsätt limeskal,limesaft, vaniljsocker och hallon. Blanda försiktigt i  grädden.Vänd ner äggvitorna och häll fyllningen i formen. Täck över med frysfolie och frys i minst 6 timmar. Ta ut cheesecaken ca 20 minuter före servering. Garnera med hallon och mynta. 
                                                                        Gott gott!  
 
Så här blev min! hur blir era?
 

 


Av julia johansson - 14 juni 2014 10:01

Hallå, idag ska jag berätta mer om mig själv. Ja vi kan börja med att jag heter Julia. jag är 12 år och älskar att baka. Men jag har andra intressen också. T ex: Rida, Rita vara men kompisar, sova ja mycke mer också  

Jag kommer inte bara blogga om baktips utan också om vad jag har gjort under dagen. Ni får gärna skicka in era recept så kan jag prova de och blogga om dom. Om ni undrar något om vad som hälst så är det bara att fråga!  

 

Ja vi ses igen snart hoppas jag!  

Presentation


ja det här måste ni bara se!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards